בריאות

כל מה שתרצו לדעת על תרומת כליה

מי שמעוניין לתרום כליה, אך לא יודע מה זה מערב ויש לו קצת חששות – יכול לקרוא כתבה זו על מנת לקבל קצת בהירות ואולי להפיג חששות. על כן, מה כדאי לתת בעניין תרומת כליה, מה חשיבותה, וכמה זמן לוקח לקבל תשובה לגבי התאמה לתרומה שכזו? כל זאת ועוד, בכתבה הבאה.

בדיקות מקיפות לבדיקת התאמה

כפי שרבים מאיתנו יודעים, אלו המעוניינים לבצע תרומת כליה מתבקשים לעבור בדיקות מקיפות. זאת, על מנת לוודא כי הכליה שלהם אכן יכולה לשמש אדם אחר ואין היא מהווה סיכון לתורם. על מנת שההשתלה אכן תהא מוצלחת, יש לוודא כי יש התאמה מלאה בין התורם והמקבל בכל הקריטריונים הרלוונטיים. על כן, על מנת להמשיך עם התהליך, על התורם לבצע שלל בדיקות:

בדיקות דם

בדיקות שתן

בדיקות לב וריאה

בדיקת תפקודי ריאות

בדיקות אולטרסאונד

בדיקות CT

בדיקות פסיכוסוציאליות

שאלון ומבחן פסיכולוגי

וכן הלאה.

מה ערכה תרומת כליה?

 ובכן, ערכה של כליה אשר מגיעה מאדם בריא, היא בעצם כליה המגיעה מגוף מתפקד באופן מספק. כליה זו, עוברת לאדם, ששתי כליותיו, ברגע נתון – אינן מתפקדות. אקט זה יכול לתרום להצלת חייו, ולאפשר לו לחזור לשגרה, לשפר את איכות החיים וכן הלאה יתרונות. תרומת כליהיכולה להתבצע מטעם קרוב משפחה, מקורבים או אפילו ממקור אנונימי.

קצת נתונים מספריים (לא מאומתים)

יש שיגידו, כי כיום ישנה עלייה בנכונות לתרום כליה. יש שיצטטו סטטיסטיקה (שאנחנו לא יודעים את המקור שלה), לפיה, בשנת 2020 287 אנשים החליטו לתרום. כאשר בשנת 2021, 336 אנשים החליטו לתרום. מדובר אפוא בצמיחה של 18 אחוזים. עוד, מתואר בסטטיסטיקה זו, כי נחזתה עלייה של 30 אחוזים בתרומות אלטרואיסטיות אנונימיות.  כאשר בשנת 2020 118 אנשים בחרו לתרום כך, ובשנת 2021 243 אנשים בחרו לתרום כך. אך כאמור, אנחנו לא יודעים את מקור הנתונים.

שיטות ניתוחיות

כדאי להכיר את סוגי הניתוחים הקיימים, והמתאפשרים עבור תרומת כליה, על מנת להבין קצת במה מדובר ואולי להפיג חששות וסימני שאלה. בעיקרון, ישנן 2 שיטות שניתן להחליט מבניהן על פי שיקולים רפואיים, וניתן להתייעץ עם גורמים רפואיים על מנת להבין את טיבן לעומק.

 שיטה אחת, היא השיטה הלפרוסקופית. במסגרתה, מבצעים 304 חתכים קטנים בדופנה של הבטן. לאחריהם, מנפחים בגז את הבטן, על מנת לאפשר חלל לעבוד בתוכו. מדובר בשיטה שנחשבת פחות פולשנית באופן יחסי. פתחים אחרים שייפתחו, יאפשרו כניסה לכלי עבודה למען ניתוק הכליה והוצאתה. מדובר בשיטת ניתוח שהחלמתה נחשבת כקלה ומהירה יותר. שיטה אחרת, היא שיטה פתוחה. במסגרתה, מעורב חיתוך של שרירי בטן, הגעה אל הכליה וכריתה שלה. מדובר באשפוז ארוך יותר והחלמה ארוכה יותר, באופן יחסי.

קבלת תשובה

בהינתן רצון לבצע תרומת כליה, והשלמת הבדיקות, השאלונים והראיונות – אפשר להמתין לתשובה על מנת לבדוק אם התורם הפוטנציאלי נמצא כמתאים, ומחזיק בבדיקות תקינות. לאחר הצלבה עם נתוני מקבל פוטנציאלים, ניתן לבדוק אם ישנה התאמה מלאה. זמן התשובה יכול לקחת עד שבועיים, ממועד הריאיון בוועדה. כאשר התשובה תתקבל, בידיהם של אנשי צוות ההשתלות, בבית החולים הרלוונטי להליך.

אולי גם תאהב