לימודים

להצליח במבחנים – טיפים ועצות לילדים ולהורים

המון תלמידים נלחצים בבחינות, כי אינם מצליחים להתמודד בצורה הנכונה עם השאלות המופיעות בבחינות. על כן, בכתבה הבאה, תוכלו לקרוא טיפים שיעזרו לילדים שלכם לשפר את הציונים שלהם בצורה משמעותית וגם יגרמו להם להגיע לבחינה הרבה יותר מוכנים והרבה יותר רגועים.

הכתבה בשיתוף עם אתר "בהצלחה – אתר המבחנים של ישראל. באתר, תוכלו למצוא מגוון מבחנים בכל מיני מקצועות לכיתות ג' עד ט'. לדוגמה, מבחן באנגלית לכיתה ו, מבחן במדעים לכיתה ג, מבחן במתמטיקה לכיתה ט ועוד.

טיפ מס' 1

כאשר הילד או הילדה קוראים את החומר למבחן, בקשו מהם לכתוב על דף את כל השאלות שהם חושבים שישאלו אותם במבחן. כאשר הם סיימו ללמוד את כל החומר למבחן והם מרגישים מוכנים, אז תנו להם את הדף עם השאלות ותבדקו שהם אכן מצליחים לענות על השאלות שהם כתבו. במידה ויש שאלות שהם לא הצליחו לענות עליהן, המליצו להם לחזור שוב על חומר הלימוד הספציפי.

טיפ מס' 2

במידה והילדים שלכם מתקשים ללמוד משהו בעל פה, תאמרו להם להוסיף תנועות. התנועות עוזרות לזכור את התשובות הנכונות. ככל שהילדים יחזרו שוב ושוב על התנועות, כך גם יהיה להם קל יותר להשיב על השאלות שיהיו במבחן.

טיפ מס' 3

אחד מכלי העזר האפקטיביים בכל הקשור ללימודים, הוא הדמיון שלנו. אם לילדים שלכם יש דמיון פורה, אין ספק שהם יכולים לסלול לעצמם את הדרך להצלחה במבחנים. אפשר להדריך את הילדים להרצות על החומר או אפילו לצייר אותו.

טיפ מס' 4

הדריכו את הילדים לזהות את מילות המפתח בחומרי הלימוד שהם קוראים. כאשר הם זיהו אותן, מומלץ מאוד לסמן או להדגיש אותן. בצורה הזאת, החומר יהיה בראש של הילדים וכל זאת ללא מאמץ.

טיפ מס' 5

סביר להניח ששמעתם כבר על חשיבה חיובית. יש לה משמעות גדולה בכל תחומי החיים ובפרט בתחום הלמידה והמבחנים. עליכם לעודד את הילדים לעשות שימוש במשפטים כמו: "אני אצליח במבחן", "אני מכיר את החומר ואני אעבור את המבחן" וכו'.

טיפ מס' 6

הדריכו את הילדים לענות קודם על השאלות שהם מכירים היטב ולאחר מכן לענות על השאלות שלא יודעים היטב. כך הם יצברו הרבה יותר נקודות מאשר היו מתחילים עם השאלות שהם לא יודעים היטב ומבזבזים עליהן זמן יקר.

טיפ מס' 7

הדריכו את הילדים לקרוא היטב את השאלות. אם יש מילים לא מובנות בשאלות, הדריכו את הילדים לבקש הסבר מהמורה.

טיפ מס' 8

כאשר הילדים סיימו להשיב על השאלות שיש במבחן, למדו אותם לקרוא היטב את מה שכתבו ולוודא שהם לא שכחו שום מידע רלוונטי. כמו כן, במידה והילדים נזכרו במשהו רלוונטי ולא כתבו אותו, אז הם יוכלו להוסיף אותו לתשובות שלהם.

טיפ מס' 9

אין צורך לעשות השוואות של התשובות עם חברים. ההשוואות הללו הן מיותרות ולפעמים גם יכולות להלחיץ. כאשר המבחן הסתיים, הילדים צריכים להתעסק בדברים אחרים.

טיפ מס' 10

מומלץ ללמד את הילדים לסמן את מילת השאלה המופיעה בשאלות שיש במבחן. כך הם יוכלו להבין טוב יותר לאיזה תשובה מצפים מהם וגם לענות בצורה מדויקת ונכונה יותר.

אולי גם תאהב